Skip to Menu Skip to Search Contact Netherlands Websites & talen Skip to Content

SGS heeft een dienstenpakket samengesteld waarmee de waarde van gebruikte auto's bepaald en veiliggesteld kan worden, wanneer deze aan het einde van hun leasecontract ingeleverd worden en op de tweedehandsmarkt gebracht gaan worden.

Wanneer een auto teruggegeven wordt met meer schade dan redelijkerwijze verwacht mag worden (excessieve slijtage), zal dat de verkoopwaarde zeer negatief beïnvloeden. Onze inspectie van gebruikte auto's behelst een onafhankelijke en onweerlegbare berekening van de waarde van elke ingeleverde auto, zodat u de reparatiekosten of het verschil in marktwaarde bij de huurder/leasenemer kunt reclameren.

Wij houden ons daarbij nauwgezet aan de procedures en bedrijfsregels die vooraf met u overeengekomen zijn, van de registratie van beschadigingen aan de auto tot ontbrekende documenten of reservesleutels.

Tot onze klanten behoren grote autoproducenten, de daaraan gelieerde financiële dienstverleners, wagenparkbeheerders, verhuurbedrijven en grote autoveilingsites.

Hoe onze inspecties van gebruikte auto's u kunnen helpen

Wanneer u SGS inschakelt voor de inspectie en taxatie van uw gebruikte auto's, geniet u per omgaande van de volgende voordelen:

  • Een onafhankelijke inspectie door daarvoor opgeleide externe professionals
  • Gestandaardiseerde inspectiecriteria en -procedures in alle landen
  • Gestandaardiseerde elektronische rapportage in de lokale taal en een algemene taal van uw keuze
  • Een op maat gesneden en flexibel samengesteld rapport waarin eventuele claims gebundeld worden en waarmee de verkoop vlot in gang gezet kan worden.
  • Een gestandaardiseerde en onweerlegbare kostenberekening en vaststelling van excessieve slijtage en schades op alle mogelijke locaties
  • Verlaagde bijkomende en administratieve kosten en een betere reclamatie daarvan
  • Een open transparant platform dat o.a. online managementstatistieken samenstelt die voor u en uw klanten toegankelijk zijn
  • Elektronische gegevensuitwisseling en optimale integratie in uw workflow en bedrijfsprocessen

Een uitgebreid inspectie- en rapportageproces

Hoewel onze inspectiediensten voor gebruikte auto's volledig op uw behoeften en eisen afgestemd kunnen worden, omvatten deze in typische gevallen drie hoofdfasen.

Fase 1: de inspectie
Speciaal opgeleide SGS-inspecteurs registreren alle technische informatie over de auto incl. het merk, het model, de serie, het brandstoftype, de afwerking en de accessoires. Zij verifiëren de aanwezigheid van sleutels en documentatie, de toestand van de banden etc. Vervolgens registreren en fotograferen zij eventuele schades.

Fase 2: de berekening
De tijdens de inspectie verzamelde gegevens worden elektronisch naar een eigen SGS-applicatie met de naam VIMS (Vehicle Inspection Management System) verzonden. Op basis van de uitkomsten van de inspectie levert VIMS een gedetailleerde kostenanalyse van alle schades en defecten van de auto aan.

Fase 3: de rapporten
Gewoonlijk worden twee rapporten opgesteld:

Het conditierapport is een op zichzelf staand rapport met de volledige informatie over de auto, zoals die tijdens de inspectie is verzameld en vastgelegd. Het omvat o.a. de kostenberekening voor de eventuele beschadigingen.

Het taxatierapport is een afgeleide van het conditierapport. Alle schades die de klant vermeld wil zien, worden daarin aangegeven. Dit rapport wordt gewoonlijk aan autodealers verstrekt en bevat geen individuele kostenposten, maar alleen de totale kosten (indien nodig).

Er zijn diverse manieren om de opgestelde rapporten te bekijken:

  • via een URL die de betrokkenen per e-mail toegezonden wordt
  • via online toegang tot de SGS-server
  • Elektronische overdracht naar een applicatie met behulp van XML of naar behoefte met andere gegevensoverdrachtmethoden.